[PTA]
STRONA GŁÓWNA   O PTA   KONTAKT    RSS   

Wyprzedź jesienny atak astmy

2008-09-08

We wrześniu 2008 roku rozpoczęła się ogólnopolska kampania edukacyjna pt. „Wyprzedźmy jesienny atak astmy” skierowana do rodziców dzieci chorych na astmę i lekarzy. Patronem naukowym kampanii jest Polskie Towarzystwo Alergologiczne (PTA). Celem kampanii jest zachęcenie rodziców dzieci cierpiących na astmę do działań zapobiegających zaostrzeniom choroby, która szczególnie nasila się o tej porze roku.

„Astma jest przewlekłą chorobą zapalną dróg oddechowych. Zapalenie przyczynia się do rozwoju nieswoistej nadwrażliwości oskrzeli, na tle, której pojawiają się kaszel, świsty, duszności, uczucie ciężaru w piersiach, łatwe męczenie się. Dobre leczenie astmy to opanowanie objawów, zapobieganie zaostrzeniom, utrzymanie prawidłowej czynności płuc, ale także brak wpływu choroby na codzienne życie chorego, jego zdolność do wysiłku, rolę społeczną i aktywność zawodową, czy postępy w nauce.

Według najnowszych badań epidemiologicznych astmę zdiagnozowano pośród 7% dorosłych i pośród aż 10 % dzieci w Polsce.  Zatem ponad 2 miliony dorosłych i ponad milion dzieci cierpi na astmę w naszym kraju. Astma jest najczęstszą przyczyną nieobecności w szkole i hospitalizacji dzieci w wieku od 3 do 16 lat. We wrześniu ma miejsce 20-25% z całorocznej liczby hospitalizacji dzieci chorych na astmę. Wieloletnie badania epidemiologiczne wskazują, że "jesienna epidemia astmy" zaczyna się właśnie w 38 tygodniu roku” – mówi Prof. Piotr Kuna – Prezydent Polskiego Towarzystwa Alergologicznego.

Zjawisko "wrześniowej epidemii astmy" ma kilka współwystępujących przyczyn: ekspozycja na alergeny w środowisku szkolnym, z którymi podczas wakacji dzieci nie miały kontaktu, stres związany z nauką, mniej regularne stosowanie rutynowego leczenia podczas wakacji, a przede wszystkim typowe jesienne infekcje wirusowe dróg oddechowych. Wizyta u alergologa lub pediatry bezpośrednio po wakacjach to jedyny sposób, aby ustrzec dziecko przed nasilonymi atakami astmy, które co roku powtarzają się kilka tygodni po rozpoczęciu roku szkolnego.

Głównym przesłaniem wyrażonym w haśle "Wyprzedź jesienny atak astmy - idź z dzieckiem do lekarza" jest mobilizacja rodziców do działania, w wyniku, którego dziecko uniknie zaostrzenia choroby. Reklamy kampanii pojawią się na billboardach, w radiu i w Internecie.


© POLSKIE TOWARZYSTWO ALERGOLOGICZNE
Mapa StronyPolityka Prywatności
Ilość wizyt: 876525